Powered By Blogger

Friday, June 6, 2014

bahana facebook

bismillah...

Lama ku tak menulis. Sesungguhnya aku adalah insan alpa dengan nikmat dunia. Perkara yang terjadi pada diriku sejak akhir akhir ini adalah satu teguran dari Allah. Aku rasakan masaku untuk muhasabah semakin berkurang. akibatnya aku jadi hanyut dengan kesibukan yang aku pun tak tahu hujung pangkalnya. the end of the day...kelabu asap.masuk angin keluar asap. Dan aku rasa ini pun terjadi mungkin disebabkan keghairahanku untuk memperbaiki diri hingga aku jadi lupa pada orang disekelilingku yang amat memerlukan perhatianku. boleh kata aku ini telah terpedaya dengan penampilan luaran. pada mulanya aku sangat mengaguminya. Boleh jadi sumber insprirasilah katakan. tapi sayang seribu kali sayang, aku termasuk dalam kancah kepura puraan. aku yang jenis baran, memang tak boleh bersabar dengan ketidakadilan ini. dan perkara yang tak diingini pun terjadi..meletus sedikit kata mengata di facebook..perkara paling aku cuba jauhi namun jadi juga pada diriku. Dan orang yang terlibat adalah mungkin dikenali ramai orang walaupun ku tak sebut namanya disini.walau bukan artis namun dia sangat pandai menuturkan kata kata dan bermain dengan ayat ayat al quran sentiasa meniti dibibir. kalau pendengar ikim tegar mesti tahu siapa yang aku maksudkan.

namun percayalah, apa yang aku alami ini bukan sahaja dialami oleh diriku. aku ini adalah mangsanya yang ketiga mungkin.. dan kata informer itu, mungkin aku juga turut dimalukan dan dijatuhkan aib oleh dia seperti yang telah dilakukan pada beberapa orang sebelum ini didalam facebook jika aku lantang mengkritis dirinya. maklumlah, orang yang dekat dengan ulama. dakwanya kata katanya adalah masin. jangan main main dengannya. kelak binasa. hmm, bagi aku itu sudah jatuh syirik jika percaya yang kata-katanya akan membuat sesorang itu menderita. kesusahan, kesenangan, kelapangan, kesempitan seseorang manusia itu hanya Allah swt yang menentukan. Garisan kehidupan ini sudah ditulisnya seawal 4 bulan kita berada didalam rahim ibu. Takdir hidup seperti jodoh, rezeki ajal maut semua ditanganNya. Dan aku tak risau langsung kalau aku dikatakan telah berkurang ajar dengannya. dan memang aku akui darjah kepanasan hatiku memuncak hingga aku memancing kepanasan hatinya pula. namun seperti tagline dia aku pakai semula...ada aku kesah!!

apa yang aku harapkan dari kejadian semalam adalah, janganlah kita terlalu taksub memuja seseorang. bersangka baik adalah bagus, tetapi jangan berlebihan. baik artis atau bukan artis. Kadang kala taksub kepada bukan artis adalah lebih bahaya kerana ia bertopengkan agama. sorry to say, nak menipu orang melalui agama adalah lebih mudah dan senang memperolehi pengikut.termasuklah apa yang terjadi pada diriku hahaha. aku gelakkan diri sendiri.

namun, aku juga masih mau berterima kasih padanya. kerana mengenalinya, membuatkan aku kenal dengan beberapa orang lagi yang pada ku sangat bagus dalam menghayati agamanya. selalu berkongsi idea dan menjalinkan ukhuwah lebih erat dan ikhlas dalam perhubungan. membuatkan aku sedar diri yang sebenarnya sikap yang taksub akan sesuatu lebih membawa kepada keburukan. inna lillahi wainna ilai hirojiun. musibah yang menimpa diriku sekarang ini kuharap dapat meneguhkan jiwa ku dan menjadi lebih kuat untuk hari hari mendatang..alhamdulillah.

akan kuharungi kepahitan ini dengan penuh sabar dan tabah. Ya Allah yang Maha Pengasih, kuatkanlah jiwaku...ambillah iktibar dari Nabi Muhammad SAW yang diuji dengan kata nista tetapi tetap membalasnya dengan kebaikan..


No comments:

Post a Comment