Powered By Blogger

Saturday, March 26, 2011

Muhasabah Diri

Dalam kesibukan saya meniti hari demi hari, melayani kerenah anak anak dan suami, tak terasa hari berlalu begitu cepat. kadang kala saya tak sempat pun untuk melayani diri sendiri, kerja kerja penulisan yang dirancang tak pernah pun selesai. Sedar sedar, hari sudah malam. Bila malam menjelma, kudrat saya untuk terus melaksanakan kerja kerja yang sepatutnya dibuat bagai dirancang, secara automatisnya telah luntur.

Memang saya adalah morning person. Tak gagah mata saya untuk terus berjaga dikala jam telah menunjukkan pukul 10 malam. Apabila keesokan paginya, bila bangkit dari pembaringan, serasa penyesalan datang bertandang, disebabkan kerja kerja semalam tertangguh, mahu tak mahu saya harus menyelesaikannya jua. dan begitulah hari hari berikutnya berputar...timbullah persoalan dibenak, sampai bilakah aku harus begini?adakah aku seorang muslimah yang produktif kepada agamanya?apakah aku telah berjaya mendidik anak anakku sebagaimana sepatutnya?

 Sewaktu mengharungi jalan yang sentiasa sesak di waktu puncak, ketika dalam perjalanan menuju ke perpustakaan negara,  otak ligat berfikir. Bagaimanakah aku hendak menghabiskan buku buku yang bakal kupinjam nanti. Berbaloikah aku mengharungi jalan yang sesak begini semata mata hendakkan buku bacaan dirumah walhasilnya akan tersadai seperti minggu minggu sudah dimana aku tetap gagal dalam menelaahnya sehingga habis. Terlintas di akal fikirku bahawa selama ini adakah masa yang aku yang tiada berkatnya? Mungkin ya.

Saya harus muhasabah diri semula. Kena buat check and balance, mencari di mana kekurangan diri yang harus diperbaiki. Dan setibanya di sana, sistem komputer di lib rupanya tengah down dan tidak mengizinkan sebarang pinjaman dilakukan. Allah Maha Mengetahui sebenarnya. Dialah sebaik baik perancang. dengan ketiadaan buku buku yang biasanya menyemakkan katil dan meja study, saya harus menggunakan sebaik baiknya masa untuk menjalankan kerja-kerja penulisan yang sekian banyak tertangguh. Seterusnya memberi saya idea untuk menyediakan senarai judul buku yang berkualiti bakal menjadi pencarian saya untuk di pinjam kelak. Dengan ini saya lebih bersedia dan tidak terambil buku-buku yang tak berapa best yang mana akhirnya tak habis pun dibaca...:-P 

No comments:

Post a Comment