Powered By Blogger

Thursday, March 10, 2011

PENGHIJRAHANKU


Saya mula berhijrah. Membuat perubahan demi memenuhi tuntutan Illahi, yang menghendaki setiap insan dimuka bumi ini taat padaNya. Saya tidak terkecuali. Setiap saat saya sentiasa berfikir, bilalah aku hendak menjadi muslimah yang sebenarnya. Namun perancangan Nya lebih teratur. Tepat tanggal 1 Muharram 1432 tahun hijrah, saya mula mengenakan tudung yang menepati syariat Islam yang sebenar.  Alhamdullillah, saya berjaya menyempurnakan hasrat saya yang sekian lama terpendam namun tidak terzahir. Tiada paksaan dari mana mana pihak. Cuma ingin menjaga diri dan mengingati diri saya sendiri agar tidak terjerumus lagi dengan bersikap mazmummah yang sering membeliti diri seseorang muslim. Sebaliknya mengganti dengan sifat sifat mahmudah yang ditakuti syaitan.

Pendidikan Islam saya tidaklah hebat. Setakat biasa biasa sahaja dan masih banyak lagi yang perlu dipelajari. Saya banyak mendengar kuliah kuliah agama dari Ustaz Azhar Idrus melalui mp3. Dari situ saya dapat belajar serba sedikit tentang ilmu fardu ain. Di waktu lapang, buku buku agama selalu menjadi bahan untuk ditelaah. Dan juga dari situlah saya mula menginginkan perubahan pada diri, tentang tujuan hidup kita diciptakan. Merindui bayangan syurga dan hati mula gentar bila mengingatkan neraka Nya. Air mata ini mudah sangat bergenang apabila mengingatkan Allah swt. Mengingatkan dosa dosa lampau, lagha yang sengaja diciptakan.
Alhamdulillah ya Allah, kerana Dikau tidak mencabut nyawaku disaat aku masih alpa dengan nikmatMu di dunia fana ini. Engkau masih berikan aku peluang untuk aku bertaubat,sebenar benarnya taubat nasuha…

No comments:

Post a Comment